1 Şubat 2014 Cumartesi

Lehçede Bazı Zamanlı Fiillerin Çekimi. 1.Bölüm (Konu 49.1)

Merhaba Arkadaşlar,
Uzun bir aradan sonra yeni bir konuya başlıyorum. Aslında Lehçe dilbilgisini yazmak benim ilgi alanım değil ama blogger sitenin bana gösterdiği istatistik raporlarına göre ve benim blogumu ziyaret eden ziyaretçilerin  “arama” kutusunun içine “Lehçe çekimli fiiller”, “Polonyaca zamanlı fiiller”, vs gibi benzer yazıların son günlerde artması üzerine, bu konuyu ana hatlarıyla yazmaya karar verdim.
Lehçede dört zamanlı fiiller varmış: Geçmiş, geniş, şimdiki ve gelecek. Lehçede geniş ve şimdiki zaman fiilleri aynı zamanda kullanılıyor.  Şöyle bir açıklık getireyim. Örneğin, “Lubię Cię” ifadesi hem “senden hoşlanıyorum” hem de “senden hoşlanırım” anlamına geliyor. Böyle fiile geniş-şimdiki zamanlı fiil deniliyormuş.  Gelin bunun çekimli hallerini beraber görelim:
 
Bu Geniş-Şimdki zaman filler çekimine göre 4 gruba ayrılır:

1.Grup
1.a --> Sonu  -ę , -isz  eki alan fiiller:
 
Tekil
1. Tekil Kişi (Ben)  -->  -ę     
2. Tekil Kişi (Sen) --> -isz
3. Tekil Kişi (O) -->  -i
-
Çoğul
1. Çoğul Kişi (Biz) --> -imy
2. Çoğul Kişi (Siz)  --> -icie
3. Çoğul Kişi (Onlar) --> 
 
Çekim Örnekleri
 
lubić --> beğenmek, hoşlanmak
lubię --> beğenirim/beğeniyorum
lubisz --> beğenirsin/beğeniyorsun
lubi --> beğenir/beğeniyor
-
lubimy --> beğeniriz/beğeniyoruz
lubicie --> beğenirsiniz/beğeniyorsunuz
lubią --> beğenirler/beğeniyorlar
mówić--> konuşmak
mówię --> konuşurum/konuşuyorum
mówisz--> konuşursun/konuşuyorsun
mówi--> konuşur/konuşuyor
-
mówimy--> konuşuruz /konuşuyoruz
mówicie--> konuşursunuz/konuşuyorsunuz
mówią--> konuşurlar/konuşuyorlar
-
1.b --> Sonu  -ę, -ysz” eki alan fiiller:
 
Tekil
1. Tekil Kişi (Ben)  -->      
2. Tekil Kişi (Sen) --> -ysz
3. Tekil Kişi (O) -->  -y
-
Çoğul
1. Çoğul Kişi (Biz) -->  -ymy
2. Çoğul Kişi (Siz)  --> -ycie
3. Çoğul Kişi (Onlar) --> 
 
Çekim Örnekleri
 
śpieszyć się --> acele etmek
śpieszę się  --> acele ederim/acele ediyorum
śpieszysz się  --> acele edersin/acele ediyorsun
śpieszy się  -->  acele eder/acele ediyor
-
śpieszymy się --> acele ederiz / acele ediyoruz
śpieszycie się --> acele edersiniz / acele ediyorsunuz
śpieszą się  --> acele ederler / acele ediyorlar

słyszeć   --> duymak
słyszę  --> duyarım/duyuyorum
słyszysz -->  duyarsın/duyuyorsun
słyszy --> duyar/duyuyor
-
słyszymy --> duyarız/duyuyoruz  
słyszycie --> duyarsınız/duyuyorsunuz
słyszą --> duyarlar /duyuyorlar
-

2. Grup -->  Sonu “-ę, -esz” eki alan fiiller
 
Tekil
1. Tekil Kişi (Ben)  -->  
2. Tekil Kişi (Sen) --> -esz
3. Tekil Kişi (O) -->  -e
-
Çoğul
1. Çoğul Kişi (Biz) -->  -emy
2. Çoğul Kişi (Siz)  -->  -ecie
3. Çoğul Kişi (Onlar) -->
-
 
Çekim Örnekleri
 
pisać --> yazmak
piszę --> yazarım/yazıyorum
piszesz --> yazarsın/yazıyorsun
pisze --> yazar/yazıyor
-
piszemy --> yazarız/yazıyoruz
piszecie --> yazarsınız/yazıyorsunuz
piszą -->  yazarlar/yazıyorlar
-
iść --> (yürüyerek) gitmek
idę --> giderim/gidiyorum    
idziesz --> gidersin/gidiyorsun    
idzie --> gider/gidiyor
-
idziemy --> gideriz/gidiyoruz  
idziecie --> gidersiniz/gidiyorsunuz
idą --> giderler/gidiyorlar
-
brać -->  almak
biorę --> alırım/alıyorum
bierzesz --> alırsın/alıyorsun
bierze --> alır/alıyor
-
bierzemy --> alırız/alıyoruz
bierzecie --> alırsınız/alıyorsunuz
biorą --> alırlar/alıyorlar
 
Konunun 2. Bölümünde buluşmak üzere arkadaşlar, kolay gelsin!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Not: Burada Lehçe sözcüklerin Türkçe okunuşu yaklaşık olarak verilmiştir. Bazı okunuşlar yanlış olabilir. Konularda varsa ifade ya da cümle için eksiklikler, eksik olanları tam yazıp, yanlış olanları düzeltip güncelleyeceğim.  Lehçe ve Türkçe cümle kuruluş yanlışım ya da imla hatası olursa; önerileriniz veya eleştirileriniz varsa, lütfen buraya yazınız. Sizlerden alacağım öneri ve görüşlerinden yararlanarak bu bloğumu daha iyi yazacağım ve ona göre güncelleyeceğim. İlgilinize teşekkür ederim.
 
Note: I write this blog for my hobby. Friends! If I do something wrong in Polish lessons- for instance, words, sentences, and conversations... etc, please warn or tell me. If you have any opinions, wishes, about this Polish lessons, please tell me them. Your opinions are very important for me. Thanks for your interest.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder